ALEGERI 2014

Cât de bună este Elena Udrea?

Elena Udrea - „Bună pentru România”La alegerile prezidențiale din acest an, între cei 14 candidați se numără și două femei, Monica Macovei și Elena Udrea. Comparat cu un reper absolut, procentul de 15% femei este un indicator al unei societăți conservatoare. Privit din perspectivă istorică, este un progres. În toată istoria post-decembristă, o singură dată, în anul 2000, a mai candidat la președinție o femeie: Grațiela Bârlă a obținut doar 61.455 de voturi, mai puțin de o treime din numărul celor ce se presupune că au semnat pentru candidatura sa. Pentru promotorii egalității de șanse ar fi putut fi un moment important. Doar că una dintre candidate, Elena Udrea, a ales să își promoveze imaginea într-o formă… nici măcar originală nu putem să-i spunem.

Ați sesizat poate afișele electorale din seria „Bună pentru România”, precum cea de mai sus (le găsiți pe pagina oficială de Facebook a candidatei, de unde am luat-o și eu). Un costum și accesorii alese parcă din panoplia clișeelor din filmele proaste pentru adulți; o imagine atent retușată în Photoshop, să respecte standardele industriei modei; și accentul pe „Bună” – pentru sănătate, educație, investiții, România. „Bună” – un adjectiv pe care orice dicționar de argou îl explică atașat unei femei frumoase, atrăgătoare, exclusiv în sens sexual. „E bună, mă” sau, direct, agresiv, „ești bună”, violența urbană zilnică, supărătoare, mitocănia agresivă, convingerea masculului că face un compliment gustat. Totul sub sloganul „România frumoasă”.

Poate că doamna Udrea e chiar frumoasă, așa dichisită, aranjată, photoshopată, așezată în afiș. Dar România domniei sale, în care își dorește să ajungă președinte din postura de auto-definit obiect sexual nu e deloc frumoasă. E chiar urâtă, pentru că e necioplită, e agresivă, e needucată, e meschină, e masculinizată într-un sens rău, în care femeile au voie să fie bune sau să stea la locul lor. Am auzit și argumentul că Elena Udrea era deja transformată în obiect sexual de propaganda adversă și nu a făcut decât să învingă prejudecata transformând-o în frumos, cu umor. Îmi pare rău, nu văd umorul și nu văd frumosul.

Ne-am propus în această pagină să semnalăm derapajele candidaților: discriminare, ură, intoleranță. Tehnic, nu suntem într-o astfel de situație, pentru că doamna Udrea vorbește despre ea însăși și își gestionează propria imagine. Dar dacă din trei femeie candidate la președinție în 25 de ani de democrație, una alege, după 25 de ani, să pozeze în păpușa sexi pentru a lua voturi, acest gest vorbește și despre noi toți. Poate că și doamnei Udrea ar trebui să i se vorbească mai des despre asta.

Leave a Reply

O campanie a Fundației pentru o societate deschisă