ALEGERI 2014

Românii au votat pentru Europa – concluziile campaniei de mobilizare la vot

LogoRVEFundația pentru o societate deschisă lansează astăzi un raport cuprinzând concluziile campaniei de mobilizare la vot la alegerile europarlamentare, campanie organizată în cadrul proiectului “Românii votează pentru Europa!”.

Raportul descrie pe scurt experiența conceperii și a implementării unei campanii de informare și mobilizare la vot a cetățenilor români. Ideea campaniei Românii votează pentru Europa! a apărut în lipsa altor soluții de vot oferite de România cetățenilor săi pe lângă de votul tradițional și pe fondul participării extrem de reduse a românilor din afara granițelor României la alegerile europarlamentare din 2009, când s-au înregistrat doar 14.330 de votanți[1] dintr-o populație de aproximativ 2 milioane.

Miza migranților români de această dată, dincolo de participarea politică per se, a fost ca prin votul lor să combată mesajele xenofobe din ce în ce mai frecvente în peisajul țărilor europene occidentale, sancționând astfel partide și candidați ai țărilor de reședință care promovează măsuri anti-migrație și de restricționare a mobilității pe piața europeană a muncii.

Astfel, în etapa de studiere a nevoilor și motivațiilor românilor în ceea ce privește alegerile europarlamentare, au fost reținute rezultatele unor focus-grupuri realizate la începutul acestui an de către Open Society Initiative for Europe (finanțatorul prezentului proiect) cu migranți români în Marea Britanie și Italia. Aceste rezultate au arătat că cele mai importante motivații ale românilor de a vota la alegerile europarlamentare sunt:

o   păstrarea dreptului la muncă în interiorul UE;

o   asigurarea accesului în școli mai bune pentru copiii lor;

o   nevoia de a lupta cu stereotipurile negative referitoare la români.

Tot în această etapă a proiectului, s-a observat că cele mai folosite surse de informare printre migranții români din Europa sunt mesajele transmise prin intermediul rețelei sociale de încredere, rețelele de socializare (Facebook fiind cea mai populară), forumurile românești și mass-media românești.

Campania de mobilizare la vot s-a concentrat pe transmiterea unor materiale video mobilizatoare, care au purtat mesajul principal al campaniei – “Votează! Contează” – și care au fost difuzate preponderent prin intermediul Facebook și al YouTube, dar și la Prima TV (canal care a acceptat difuzarea acestor materiale pro bono). Pe lângă materialele video realizate de Fundație (patru testimoniale ale unor personalități publice cunoscute și două filme mobilizatoare, de animație), pentru a implica mai mult publicul larg în demersul de promovare a participării la vot, Fundația a lansat concursul Românii Votează pentru Europa!, în cadrul căruia au fost acordate 2 premii și două mențiuni[2] pentru 4 filme mobilizatoare realizate de participanții la concurs.

 

Concluzii -aspecte relevante:

o   Materialele video și cele informative promovate prin intermediul rețelelor de socializare pe durata campaniei au acumulat peste 2 milioane de vizualizări, dintre care testimonialele video și filmele scurte mobilizatoare realizate de Fundație au acumulat puțin peste un milion fiecare.

o   Prezența românilor la vot în 2014 a fost mai mare decât cea din 2009, același lucru fiind valabil și în cazul voturilor românilor din străinătate, care au atins un număr de 30.248, mai mult decât dublu față de numărul voturilor înregistrate în 2009.

o   În absența unor măsuri guvernamentale de încurajare a participării la vot a românilor din afara țării, corelat și cu fapul că în 2014 a crescut participarea în rândul populației urbane tinere, putem afirma că unul dintre factorii responsabili de o mai bună prezență la vot, inclusiv în rândul românilor din afara țării, îl reprezintă campaniile de mobilizare promovate prin rețelele de socializare.

o   Cifrele disponibile privind numărul cetățenilor români înscriși pe listele locale de votsunt cele din Italia, unde în acest an s-au înregistrat pe listele electorale locale peste 45 mii de români, față de puțin peste 28 mii în 2009[3], ceea ce ilustrează o creștere semnificativă a numărului migranților români care au avut măcar intenția să voteze din moment ce au investit timp pentru a se înregistra.

o   31% dintre voturile exprimate în secțiile de vot din afara țării provin din Republica Moldova, ceea ce dovedește importanța pe care acești noi cetățeni români o acordă exercitării drepturilor lor politice redobândite în ultimii 24 de ani.

Victoria Cojocariu, sociolog și coordonator al proiectului “Românii votează pentru Europa” a punctat: “Participarea românilor din străinătate la viața politică a țării este încă foarte limitată din cauza cadrului legal neadaptat realităților emigrației românești. Lipsa alternativei la votul tradițional corelată cu aparenta lipsă de interes a autorităților române față de această categorie de cetățeni[4] ne conduc la concluzia imediată că este cu adevărat nevoie să presăm factorii de decizie din România să schimbe cât mai curând sistemul electoral pentru a le asigura cetățenilor români de pretutindeni respectarea exercitării drepturilor lor politice.

***

Românii votează pentru Europa!

Acest proiect civic s-a desfășurat în prima parte a anului 2014 și și-a propus să mobilizeze românii, mai ales pe cei aflați în afara granițelor României, să meargă la vot la alegerile europarlamentare organizate în luna mai a acestui an în toate statele membre ale Uniunii Europene.

Fundația pentru o societate deschisă

Misiunea Fundației pentru o societate deschisă este de a promova dezvoltarea unei societăți bazate pe libertate, responsabilitate și respect pentru diversitate.

Înființată în 1990 într-o primă formă de asociere și funcționând în forma sa actuală din 1997, Fundația pentru o societate deschisă a dezvoltat cele mai importante proiecte în domenii precum: drepturile omului și combaterea discriminării, educație (inclusiv dreptul la educație, management educațional, “A doua șansă”, resurse educaționale deschise), migrație, date deschise, incluziunea romilor, bună guvernare, cultură civică și politică, cercetare socială (Barometrul de Opinie Publică), economie socială (promovarea antreprenoriatului social) și arhitectură socială participativă.

Pentru informații suplimentare o puteți contacta Liana Rusu, Director de comunicare al Fundației pentru o societate deschisă, la adresa de e-mail: liana.rusu@fundatia.ro

 

[1]Sursa: Biroul Electoral Central, date disponibile la adresa: http://www.bec2009pe.ro/Documente%20PDF/Rezultate/PV%20centralizatoare/PV%20STRAINATATE.pdf

[2] mai multe informații sunt disponibile la adresa: http://alegeri2014.fundatia.ro/au-fost-selectati-castigatorii-competitiei-de-filme-scurte-dedicate-alegerilor-pentru-parlamentul-european/

[3] Sursa: Ministerul de Interne al Italiei, vezi detalii la adresa: http://www.iromeni.com/2014/05/45402-cittadini-romeni-iscritti-per.html

[4]Au fost trimise mai puțin de 300.000 de buletine de vot la secțiile de vot din străinătate, în scădere cu aproape 200.000 de buletine, conform MAE

Leave a Reply

O campanie a Fundației pentru o societate deschisă